پرفروش ترین های پویا همراه
دسته بندی ها
    Filters
    Preferences
    جستجو

    حذف رگباری اپلیکیشن‌های ایرانی‌ها از پلی‌استور !!!

    حذف رگباری اپلیکیشن‌های ایرانی‌ها از پلی‌استور  !!!

    گوگل‌پلی استور باز هم تعدادی از اپلیکیشن‌های ایرانی را از پلتفرم خود حذف کرده و کاربران اپلیکیشن‌های مختلف را به دردسر انداخته است. بیست‌وهفتم خرداد ماه خبر حذف اپلیکیشن‌های تپسی، دیجی‌کالا، دیوار و آپ از گوگل‌پلی منتشر شد؛ حذفی که البته پیش از این هم سابقه داشته و تا به حال چند مرتبه اپلیکیشن‌های ایرانی را از دسترس کاربران خارج کرده است.

    تحریم‌های آمریکا علیه ایران دلیل حذف اپلیکیشن‌های مذکور از این فروشگاه اپلیکیشن‌های اندرویدی بوده و کاربران و اپلیکیشن‌های ایرانی را به دردسر انداخته است. از یک سو، کاربران با مشکل عدم امکان استفاده از این پلتفرم برای دانلود و آپدیت اپ‌های دیوار، دیجی‌کالا، تپسی و آپ مواجه هستند و از سوی دیگر کسب‌وکارهای صاحب این اپلیکیشن‌ها از این حذف آسیب می‌بینند.

    این حذف ناگهانی دیگر صرفا خبری نگران‌کننده برای اپلیکیشن‌های پخش فیلم و  یا حتی اپلیکیشن‌های مسیریابی نیست. حالا اکوسیستم استارتاپی ایران را خطری جدی تهدید می‌کند. این موضوع در حالی است که به نظر می‌رسد مرزهای فعالیت استارتاپ‌ها تنگ‌تر خواهد شد و بعد از این شاید باز هم باید در انتظار حذف اپلیکیشن‌های ایرانی، یکی بعد از دیگری باشیم. اکوسیستم استارتاپی شاید بعد از این با از دست دادن امکان حضور در بستری مثل گوگل‌پلی ناگزیر به انتخاب اپ‌استور‌های داخلی شود. این موضوع در حالی است که تا امروز تعدادی قابل توجهی از اپلیکیشن‌های ایرانی از حضور در استورهای داخلی اجتناب کرده‌اند

     

     https://www.pooyahamrah.com/

     

     

    گوگل پلی مسیر اپل را ادامه می‌دهد؟

     این مشکل همچنان ادامه دارد و حتی در مواردی خود عاملی شده تا کاربران آیفون ناگزیر به استفاده از گوشی‌های اندرویدی هم شوند. پیش از این ارائه اپلیکیشن‌ها در فضای اندروید به استارت‌آپ‌ها این اطمینان را می‌داد که در نهایت فضایی برای آنها وجود دارد. این در حالیست که در شرایط فعلی همه اپلیکیشن‌ها در خطر هستند و بر این اساس تصوری مبنی بر اینکه بازار داخلی برای اپلیکیشن‌های اندرویدی وجود دارد قابل دفاع نیست.

     

    پیش به سوی زمستان انحصار

    با گذر از دلیل عدم انتخاب اپ‌استورهای داخلی توسط کاربران، سوی دیگر این ماجرا استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهایی هستند که از ابتدا تمایلی به قرار دادن اپلیکیشن خود در بستر اپ‌استورهای داخلی نداشتند. این اپلیکیشن‌ها اغلب به دلیل مسائل مالی و درآمدی از این کار اجتناب می‌کردند چون باید سهمی از درآمد خود را به مارکت‌های داخلی پرداخت می‌کردند.

    این در حالیست که حضور در گوگل‌پلی برای کسب‌وکاری مانند فیدیبو یا فیلیمو رایگان است و قرار نیست این شرکت‌ها سهمی از درآمد خود را به گوگل پلی پرداخت کنند. با این حال کافه‌بازار و مایکت بر اساس مدل‌های مرسوم خارجی، سهمی از درآمد اپلیکیشن‌‌ها یا بازی‌هایی که درآمدهایی از محل سرویس‌های دیجیتالی دارند را دریافت می‌کنند که به ۱۵ الی ۳۰ درصد از درآمد می‌رسد. از همین رو بود که سرویس‌های دیجیتالی، بازی‌ها یا هر اپلیکیشنی که درآمدزایی قابل توجهی داشت، انتخاب اولش گزینه‌ای نبود مگر گوگل‌پلی.

     

     

     

    ورود دولت به پرونده حذف اپلیکیشن‌ها از گوگل‌پلی

    بعد از موج نگرانی که برای اپلیکیشن‌های حذف شده از گوگل‌پلی ایجاد شد، مدیران این اپلیکیشن‌ها از دولت خواستند تا صدای آنها را بشنوند و نسبت به این موضوع واکنش نشان داد. صبا‌ایده هم با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: «از وزارت خارجه و وزارت ارتباطات کشور می‌خواهیم با انجام مکاتبه نسبت به این اتفاق واکنش داشته باشند.» نگرانی استارت‌آپ در چنین شرایطی بیش از هر نکته‌ای از آنجایی است که بازارهای جهانی و امکان ارتباط‌های تجاری گسترده از دست خواهد رفت.

    ساترا هم با محکوم کردن این اقدام نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و با انتشار بیانیه‌ای درباره آن اعلام کرد: «این رویه غیر منطقی گوگل پلی که از ماه گذشته با حذف پلتفرم روبیکا و ذره‌بین شروع شد ادامه دار شده و هدف آن را تضعیف حاکمیت رسانه‌ای کشور اعلام است.» به نظر می‌رسد در اولین اقدام، واحد بین‌الملل ساترا با شروع پیگیری‌های حقوقی و بین‌المللی، نامه‌نگاری‌های خود را با نهادهای رگولاتوری و قضایی بین‌المللی آغاز کرده است و در روزهای آینده نیز اقدامات مقتضی در این خصوص در دستور کار ساترا قرار دارد.

     

     

     

     

    در نهایت این گذر زمان و رصد رفتار و عملکرد گوگل است که چشم‌اندازهای بعدی را مشخص خواهد کرد. این حقیقت همچنان وجود دارد که در صورت تداوم این عملکرد گوگل‌پلی روزهای سختی در انتظار اکوسیستم نوآوری کشور است. فعالیت در شرایطی که از سویی طرح صیانت از داخل مجلس قرار است حرکت استارتاپ‌ها را سخت کند و تحریم‌های آمریکا از سویی دیگر ترمز حرکت استارتاپ‌ها را می‌کشد.

    ارسال نظر