پرفروش ترین های پویا همراه
دسته بندی ها
    Filters
    Preferences
    جستجو

    بررسی گوشی S24 سامسونگ

    بررسی گوشی S24 سامسونگ

    بعد از انتظار زیاد و شایعات مختلف، بالاخره گوشی‌های سری S24 سامسونگ معرفی و عرضه شدند. این گوشی‌ها با تغییرات خوبی نسبت به سری S23 معرفی شدند و این تغییرات هر چند کوچک بودند ولی همگی کاملا بجا و به اندازه بودند و به خوبی اعمال شده‌اند. سامسونگ نقاط ضعف گوشی S23 سامسونگ را رفع کرده و به بهبودهای جزئی بسنده کرده. به طور خلاصه اگر کسی از گوشی S23 خوشش می‌آمد، قطعا درباره S24 هم همین حس را خواهد داشت. با بررسی گوشی S24 سامسونگ، کوچکترین عضو سری جدید از گوشی‌های S سامسونگ، همراه پویاهمراه باشید

     

    بررسی طراحی گوشی S24 سامسونگ

    طبیعتا کوچک‌ترین عضو خانواده S24 از بقیه خوش دست‌تر است. طراحی این گوشی به گونه‌ای انجام شده که خیلی‌ها با نگاه اول عاشقش می‌شوند و طراحی زیبا و مینیمالی دارد و در عین حال یکی سبک‌ترین و کوچک‌ترین گوشی‌های پرچمدار در سال‌های اخیر است.

    طراحی این گوشی در نگاه اول شاید با S23 تفاوتی نداشته باشد ولی سامسونگ تغییرات جزئی را انجام داده که بنظر من باعث شده S24 خوش دست‌تر از نسل قبلی باشد. یکی از این تغییرات مربوط به فریم دور گوشی است که بجای فریم براق گرد، از فریم مات و تخت استفاده کرده ولی این تخت بودن فریم گوشی کاملا به اندازه است و لبه‌های فریم تیز نیستند و گوشی در دست حس خیلی خوبی را القا می‌کند.

     

    S24 

     

    این گوشی رنگبندی خیلی متنوعی دارد و می‌توان گفت که برای هر سلیقه یک رنگ وجود دارد. رنگ‌های این گوشی شامل مشکی، خاکستری، بنفش، زرد، سبز، نارنجی و ارغوانی است.

     

     S24

    کیفیت ساخت این گوشی نسبت به نسل قبل بهبودهایی داشته، هرچند که برخلاف گوشی S24 Ultra سامسونگ که برای آن از گوریلا گلس Armor استفاده کرده و توی این زمینه پیشرفت زیادی داشته، سامسونگ برای برادرهای کوچک‌تر این گوشی یعنی S24 و گوشی S24 Plus سامسونگ به همان Gorilla Glass Victus 2 بسنده کرده. فریم گوشی هم نسبت به قبل مقاومتش هم در برابر ضربه و هم خط و خش بهبود داشته.

    مقاومت این گوشی در برابر آب به این صورت است که تا عمق ۱ و نیم متر می‌تواند نیم ساعت دوام بیاورد و آب به داخل گوشی نفوذ نمی‌کند. این یعنی که این گوشی موفق شده تست‌های را پشت سر بگذارد و گواهی IP68 را دریافت کند. این عدد معمولا بالاترین عددی است که گوشی‌ها به آن دست پیدا می‌کنند.

    حاشیه‌های صفحه نمایش LTPO این گوشی نسبت به S23 ضخامت کمتری دارن و سامسونگ تونسته با حفظ کردن ابعاد گوشی، S24 رو به صفحه نمایش بزرگتری نسبت به S23 مجهز بکنه. دوربین سلفی هم مثل اکثر گوشی‌ها بصورت پانچ هول (بریدگی دایره‌ای) در بالای صفحه نمایش قرار گرفته.

     

     

     

     

     

    S24

     

    اسپیکرهای استریو این گوشی هم در لبه پایین گوشی قرار گرفتن و هم در بالای صفحه نمایش که در نگاه اول متوجه هیچ بریدگی یا وجود هیچ اسپیکری در بالای صفحه نمایش نمی‌شویم و سامسونگ موفق شده این اسپیکرها را به بهترین شکل ممکن مخفی بکند.

    زیر صفحه نمایش هم شاهد حضور حسگر اثر انگشت هستیم که عملکرد خیلی خوبی دارد و به طرز شگفت انگیزی سریع و دقیق است و در مکان مناسبی هم تعبیه شده و با انگشت شصت به راحتی می‌توانیم آن را لمس کنیم.

     

     

     S24

     

    در پشت گوشی هم شاهد حضور دوربین‌های گوشی هستیم که به صورت عمودی چیده شده‌اند و شاهد برآمدگی همه لنزها هستیم که سامسونگ برای محافظت از این لنزها، دور هر کدام یک حلقه فلزی قرار داده. الان که دارم به پشت گوشی نگاه می‌کنم باید یکبار دیگر رنگبندی این گوشی را تحسین کنم، این گوشی واقعا رنگ‌های زیبایی دارد که بخاطر پنل پشتی و فریم مات زیبایی این رنگ‌ها چند برابر به چشم می‌آید.

     

     

    S24

    به طور خلاصه با یک گوشی طرف هستیم که با داشتن وزن 168 گرمی و ابعاد کوچک، هم خوش دست است و برای خارج شدن از جیب شلوار مشکلی ندارد، هم خوش رنگ و خوش ساخت است و حس خوبی را القا می‌کند و هم طراحی مینیمالی و به روزی دارد.

     

    بررسی نمایشگر گوشی S24 سامسونگ

    صفحه نمایش ۶.۲ اینچی این گوشی از یک پنل Dynamic LTPO AMOLED 2X استفاده می‌کند. نسل قبلی گوشی‌های سامسونگ پنلشان به راحتی یکی از بهترین‌ها بود و از همه نظر عملکرد عالی داشتند و در کل خیره کننده بودند. پنل این گوشی از آن هم بهتر شده.

    اول درباره LTPO می‌خواهم صحبت کنم. این تکنولوژی به گوشی این امکان را می‌دهد تا خودش را با محتوای درحال نمایش تطبیق دهد تا نرخ بروزرسانی (Refresh Rate) بیشتر از محتوا نباشد، مثلا اگر در حال تماشای فیلم سینمایی باشیم روی ۲۴ هرتز تنظیم می‌شود (استاندارد فیلم‌های سینمایی) و در محیط سیستم عامل و موارد دیگر هم می‌تواند تا ۱۲۰ هرتز افزایش یابد. با این کار هم با یک صفحه نمایش روان و سریع طرف هستیم و هم پنل این گوشی مصرف انرژی کمتری دارد و می‌تونه توی شارژدهی گوشی تاثیر مثبتی داشته باشه.

     

     

     

    s24

     

     

    مورد بعدی که خیلی مشتاقم در این بررسی به آن بپردازم، روشنایی بی‌نظیر این پنل است. روشنایی این پنل ۲۶۰۰ نیت است که یعنی ۵۰ درصد از S23 بیشتر شده. این عدد یا اعداد نزدیک به آن را در گوشی‌های دیگر هم قبلا دیده‌ایم ولی این گوشی بهتر از بقیه است، الان توضیح می‌دهم. بقیه گوشی‌هایی که روشنایی بیشتر از ۲۵۰۰ نیت دارند، معمولا یکی از این دو ایراد زیر را دارند؛

    1. روشنایی مینیمم (کمترین حالت) زیاد است و در محیط‌های کم نور چشم را می‌زند.
    2. در روشنایی بالای ۸۰-۹۰ درصد از غلظت رنگ‌ها کاسته می‌شود و صفحه نمایش کیفیت خودش را از دست می‌دهد.

    ولی پنل این گوشی هیچ کدام از این ایرادها را ندارد و از این نظر یک صفحه نمایش بی‌رغیب به حساب می‌آید و میتوانید به راحتی در طول روز و زیر نور مستقیم آفتاب از گوشی به راحتی استفاده کنید.

    رزولوشن این صفحه نمایش برابر با 1080 در 2340 پیسکل است که تراکم پیکسلی ۴۱۶ را ارائه می‌دهد که عدد خوبی است و کیفیت و جزئیات زیادی رو به نمایش میزاره. از قابلیت HDR10+ هم پشتیبانی میکند. در مجموع با اضافه شده قابلیت LTPO و بالارفتن روشنایی نمایشگر، عملا این گوشی از لحاظ صفحه نمایش تفاوت خاصی با نسخه Ultra سری S24 ندارد و میتونید در کنار یک تجربه با کیفیت بالا و سریع، از شارژدهی مناسب و بهینه ای هم در زمان استفاده از گوشی بهره‌مند بشید.

     

    بررسی دوربین گوشی S24 سامسونگ

    روی کاغذ دوربین‌های این گوشی و S24+ به ظاهر با S23 و S23+ هیچ تفاوتی ندارند و از همان ترکیب ۳ دوربین با لنزهای مشابه استفاده می‌کنند. ترکیبی کامل از دوربین‌های مورد نیاز برای شرایط و مکان‌های مختلف. دوربین سلفی این گوشی هم ظاهرا بدون تغییر است. ترکیب دوربین‌های این گوشی به این صورت است:

    • اصلی (واید): 50MP Samsung ISOCELL (S5K)GN3, 1/1.56″, 1.0µm, f/1.8, 24mm, PDAF, OIS; 4320p@30fps, 2160p@60fps
    • تله فوتو (زوم): 10MP Samsung ISOCELL (S5K)3K1, 1/3.94″, 1.0µm, f/2.4, 67mm, PDAF, OIS; 2160p@60fps
    • اولترا واید: 12MP, 1/2.55″, 1.4µm, f/2.2, 13mm, fixed focus; 2160p@60fps
    • سلفی: 12MP, 1/3.2″, 1.12µm, f/2.2, 26mm, PDAF; 2160p@60fps

     

     

     

     

    عکس‌هایی که با دوربین‌های این گوشی ثبت می‌شوند در روز با گوشی S23 تفاوت خیلی کمی دارند و کمی کانتراست تصویر حاصل بیشتر است و تصاویر ثبت شده با هر ۳ دوربین این گوشی کیفیت و ترکیب رنگ خیلی خوبی دارند.

    در تصویر برداری از اشخاص در حالت عادی و پرتره هم دوربین‌های این گوشی عملکرد خارق‌العاده‌ای دارند. گوشه‌های سوژه به خوبی از پس زمینه جدا می‌شوند و صورت هم فرم خود را کاملا حفظ می‌کند و افکت عجیب غریبی اعمال نمی‌شود.

    در شب تفاوت عملکرد دوربین این گوشی با S23 مشخص می‌شود. S23 تصاویر روشن‌تری را ثبت می‌کند و سایه‌ها جزئیات بیشتری دارند ولی برای حذف نویز پدید آمده بخاطر روشن کردن عکس، تصاویر زیادی شارپ هستند، در گوشی S24 ولی همه این مشکلات رفع شده و تصاویر بی‌نظیری با دوربین این گوشی در شب می‌توان ثبت کرد.

    تصاویر دوربین سلفی با نسل قبلی تفاوتی ندارند که این اصلا چیز بدی نیست. نویز تصاویر ثبت شده کم است، رنگ پوست را واقعی ثبت می‌کند و در کل تصاویر جزئیات خیلی خوبی دارند.

    برای فیلمبرداری هم مثل عکاسی می‌توان روی این گوشی حساب ویژه باز کرد. قابلیت فیلمبرداری 8K با نرخ تصویر ۳۰ فریم یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد گوشی‌های سامسونگ سری S است. دوربین‌های این گوشی همگی می‌توانند فیلم‌های زیبا و با جزئیاتی را ثبت کنند. حتی دوربین سلفی هم در این زمینه عملکرد فراتر از انتظاری دارد.

    فیلمبرداری این گوشی در شب به اندازه روز عالی و بی‌نقص نیست ولی باز هم به نسبت رقبا فیلم ها و ویدیوهای خوبی ثبت میکند. دوربین اصلی و تله فوتو در شب عملکرد عکاسی و فیلمبرداری خیلی خوبی دارند ولی دوربین الترا واید عملکردش کمی ضعیف‌تر از دو لنز دیگر است و از آن‌ها عقب می‌ماند.

     

    بررسی سخت‌افزار و نرم‌افزار گوشی S24 سامسونگ

    قبل از بررسی جا دارد که این نکته را هم در نظر داشته باشیم که این گوشی در بازار ایران با پردازنده اگزینوس عرضه شده و ما هم به بررسی این نسخه می‌پردازیم. در مراسم رونمایی سامسونگ به اندازه‌ای درباره قابلیت‌های جدید که به لطف هوش مصنوعی Galaxy Ai ممکن شدن صحبت شده که بعضی منتقدان به شوخی میگن این مراسم برای رونمایی از Galaxy Ai بود و نه خانواده S24! البته شاید هم به شوخی نمیگن! درباره قابلیت‌های هوش مصنوعی این گوشی و بقیه اعضای خانواده S24 توی مقاله قابلیت های گلکسی AI در S24 Ultra سامسونگ هم توضیح دادیم و اینجا هم اشاره‌ای بهشون خواهیم داشت.

    اول با سخت افزار شروع کنیم. متاسفانه یا خوشبختانه این گوشی در بازار ایران با پردازنده‌های اگزینوس عرضه شده و فقط در بازارهای آمریکا، کانادا و چین می‌توان این گوشی و گوشی S24 Plus سامسونگ را با پردازنده Snapdragon 8 Gen 3 پیدا کرد. مدل پردازنده این گوشی Exynos 2400 است که به گفته سامسونگ عملکردش با Snapdragon 8 Gen 3 برابری می‌کند و در تست GeekBench هم که جلوتر بهش اشاره میکنم، این گفته سامسونگ تایید میشه.
    این پردازنده مانند مدل اسنپدراگون با لیتوگرافی ۴ نانومتری طراحی و تولید شده و این یعنی که هم عملکردش بهتر از قبل شده و هم مصرف برق کمتری دارد و در نتیجه شارژدهی بیشتری هم داره. شاید یکی از نقاط قوت این پردازنده گرافیک ساخت AMD باشه. عملکرد تراشه گرافیک پردازنده Exynos 2400 در حد پردازنده لپتاپ M1 اپل و Alder Lake اینتل است که این عملکرد برای یک گوشی خیلی درخشان است. این پردازنده درست مانند مدل اسنپدراگون به NPU مجهز شده و وظیفه محاسبات هوش مصنوعی را به عهده دارد. در مقایسه با بقیه گوشی‌ها هم این گوشی در تست GeekBench 6 بین گوشی Realme GT5 Pro و گوشی ROG Phone 8 قرار می‌گیرد. (هر دو این گوشی‌ها به پردازنده Snapdragon 8 Gen 3 مجهز هستند و رم بیشتری نسبت به گوشی اس 24 دارند.) ولی در تست‌های Antutu و 3DMark می‌بینیم که همچنان پردازنده Exynos نسبت به Snapdragon عملکرد ضعیف‌تری دارد. ولی این اصلا به معنی ضعیف بودن این گوشی نیست و نسبت به گوشی S23 پیشرفت خوبی به حساب می‌آید.

     

     

     

    این گوشی در نسخه‌های مختلف از نظر حافظه و رم عرضه می‌شود. حافظه ۱۲۸ گیگ با رم ۸ گیگ، حافظه ۲۵۶ گیگ با رم ۸ گیگ، حافظه ۲۵۶ گیگ با رم ۱۲ گیگ و حافظه ۵۱۲ گیگ با رم ۱۲ گیگ. نسخه پایه (۱۲۸/۸) این گوشی بغیر از حافظه و رم کم یک ایراد جزئی هم دارد که شاید خیلی‌ها متوجه آن نشوند. این مدل با حافظه کندتری هم عرضه میشد و پیشنهاد می‌کنم که اگه قصد خرید این گوشی را دارید، حتما به سراغ حافظه ۲۵۶ گیگ برید.

    در بخش نرم‌فزار هم این گوشی به One UI 6.1 با جدیدترین نسخه اندروید یعنی اندروید ۱۴ عرضه می‌شود. این نسخه با کلی قابلیت Ai عرضه شده، بخوام چنتاشو اسم ببرم می‌تونم به قابلیت تنظیم والپیپر با هوش مصنوعی، ترجمه تماس تلفنی به صورت زنده، خلاصه کردن نوشته‌ها و کلی قابلیت دیگر اشاره کنم که متاسفانه خیلی از این قابلیت‌ها از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کنند و فقط تا پایان سال ۲۰۲۴ رایگان هستند.

    تجربه کاربری این گوشی به لطف سخت‌افزار قدرتمند و نرم‌افزار کارآمد و بروز، جزو یکی از بهترین‌هاست و یک خبر خوب برای خریداران این گوشی این است که خانواده S24 به مدت ۷ سال آپدیت‌های نرم‌افزاری را دریافت می‌کنند، یعنی تا سال ۲۰۳۱!

     

    بررسی باتری گوشی S24 سامسونگ

    باتری این گوشی نسبت به گوشی S23 ظرفیتش بیشتر شده و از ۳۹۰۰ میلی آمپر به ۴۰۰۰ میلی آمپر ارتقا پیدا کرده که جهش بزرگی به حساب نمیاد اما نگرانی اصلی خیلی از ما اینه که تراشه اگزینوس مصرف انرژی بیشتری نسبت به تراشه اسنپدراگون داشته باشه برای همین شارژدهی این گوشی نسبت به نسل قبلی کمتر شده باشه و همچنین صفحه نمایش بزرگتر هم روی مصرف باتری تاثیر گذار است که نگرانی ما را از قبل هم بیشتر می‌کند.

    باید بگم که نگران نباشید چون در تست‌های انجام شده این گوشی تقریبا در همه زمینه‌ها عملکرد بهتری نسبت به S23 دارد و در تست مصرف ترکیبی باتری موفق شده با نیم ساعت شارژدهی بیشتر، S23 را شکست دهد و بتونید به راحتی تقریبا 10 الی 11 ساعت از این گوشی در طول روز در استفاده های ترکیبی استفاده کنید.

    طبق معمول در جعبه این گوشی شارژی وجود ندارد و باید شارژر را جداگانه تهیه کنیم. این گوشی از شارژرهای با توان ۲۵ وات پشتیبانی می‌کند که با این توان در نیم ساعت ۵۰ درصد شارژ می‌شود و شارژ کامل گوشی حدود 1 ساعت و 15 دقیقه زمان میبرد. این مورد برای این گوشی چندان جالب نیست مخصوصا وقتی که متوجه بشیم گوشی های S24+ و S24 Ultra از شارژر ۴۵ وات پشتیبانی می‌کنند و با داشتن باتری بزرگتر، زودتر از S24 کامل شارژ می‌شوند. شارژ بیسیم 15 اما هنوز به قوت خودش باقی مونده.

    باز با این حال هر چند که در زمینه باتری و شارژر این گوشی فاقد هیچگونه نوآوری نسبت به بقیه اندرویدی‌هاست، اما می‌تواند یک روز کامل شما را همراهی کند و کمی بیشتر از ۱ ساعت برای شارژ کامل زمان نیاز دارد، (۱:۱۵) که نکات خوب و قابل توجهی هستند.

     

    بررسی اسپیکر گوشی S24 سامسونگ

    اسپیکرهای استریوی این گوشی بلندی صدای خیلی خوبی دارند و از دالبی اتموس (Dolby Atmos) هم پشتیبانی می‌کنند. اسپیکر اصلی گوشی در لبه پایینی و در کنار پورت شارژر قرار گرفته و اسپیکر دوم هم در حاشیه‌ی بالای صفحه نمایش مخفی شده. هر دو این اسپیکرها هم از نظر بلندی و هم از نظر کیفیت حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. در مقایسه با iPhone 15 Pro باید بگویم که تقریبا در همه فرکانس‌ها عملکرد سامسونگ بصورت جزئی بهتر است بغیر از صدای‌های بم و بیس.

     

    جمع بندی

    درباره این گوشی تقریبا هر چیز مهمی که بود را با هم بررسی کردیم و پوشش دادیم و حالا در قسمت آخر یعنی جمع‌بندی باید به این سوال جواب بدیم که ارزش خرید این گوشی چقدر است. با قیمت ۷۹۹ دلار،‌ این گوشی امکاناتی مثل کیفیت ساخت بالا،‌ طراحی و رنگبندی جذاب، دوربین‌های خوب، صفحه نمایش بی‌نظیر و رابط کاربری خوب با کلی قابلیت Ai را ارائه می‌دهد و نقاط ضعفی مثل محدود بودن به پردازنده اگزینوس در بازار ایران، رم و حافظه کم و کند در مدل پایه و پولی شدن قابلیت‌های هوش مصنوعی بعد از ۲۰۲۴ را دارد. در بازار ایران نسخه با رم و حافظه 8/256 گوشی قیمتی در حدود 52 میلیون تومان در زمان نگارش این مقاله (بهمن 1402) دارد و با توجه به عدم رجیستری گوشی های آیفون جدید، میشه گفت این گوشی با توجه به شباهت 90 درصدی با نسخه اولترا ولی با اندازه کوچکتر، بهترین انتخاب برای خرید یه پرچمدار کامپکت و جمع و جور به شمار میرود. به نظر شما این گوشی به اندازه برادر بزرگتر خودش ارزش خرید دارد؟

    ارسال نظر