پرفروش ترین های پویا همراه
دسته بندی ها
    Filters
    Preferences
    جستجو

    امکانات و ویژگی های جدید اندروید ۱۴

    امکانات و ویژگی های جدید اندروید ۱۴

    در رویداد Google I/O امسال برخلاف سال‌های گذشته، گوگل تمرکز زیادی روی اندروید ۱۴ نداشت، بااینحال نسخه جدید اندروید با بهره‌مندی از هوش مصنوعی وارد سطح جدیدی شده است؛ البته جدیدترین نسخه سیستم‌عامل موبایل گوگل که با کد «upside down cake» (کیک وارونه) معرفی شده، نسبت به نسخه قبلی بیشتر دارای تغییرات اندک و جزئی است؛ اما همین تغییرات اندک می‌توانند باعث بهبود عملکرد گوشی شما شوند. در ادامه ۱۶ مورد از این تغییرات جزئی ایجادشده در اندروید ۱۴ را که می‌توانند عملکرد گوشی شما را بهتر کنند، بیان می‌کنیم. نسخه نهایی و رسمی اندروید احتمالاً در فصل پاییز منتشر خواهد شد

    حذف نیاز به واردکردن رمز عبور

    گوگل قبلاً استفاده از کلیدهای عبور (Passkeys) را برای ورود به برخی از اپلیکیشن‌های اندروید امکان‌پذیر کرده است، اما ورود کاربران به برخی از اپلیکیشن‌ها با این روش هنوز امکان‌پذیر نیست. در اندروید ۱۴ می‌توانید با استفاده از حسگر اثرانگشت گوشی وارد حساب کاربری اپلیکیشن شوید.

     

     

     

     

    در این نسخه از اندروید Credential Manager (اپلیکیشنی برای مدیریت رمزهای عبور) جدیدی وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید چندین کلید عبور و رمز عبور را در هر اپلیکیشن ذخیره کنید؛ البته بسیاری از اپلیکیشن‌ها کلیدهای عبور را با سرعت بسیار بالایی قبول می‌کنند؛ اما بسیاری از اپلیکیشن‌های مدیریت رمز عبور و سرویس‌های Sign on (سرویس‌هایی که ورود به چند اپلیکیشن با یک حساب کاربری را امکان‌پذیر می‌کنند)، آن‌ها را سریع‌تر در اپلیکیشن‌ها اضافه خواهند کرد.

    توقف به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات اپلیکیشن‌های شخص ثالث بدون اطلاع کاربر

    حتی اگر یک اپلیکیشن از نظر امنیتی عالی و بی‌نقص باشد، بازهم آن اپلیکیشن شما را دور میزند و اطلاعاتتان را به تبلیغ‌کنندگان و دلالان داده و از آن بدتر به سایر افراد و سازمان‌های بی‌نام‌ونشان می‌فروشد. در اندروید ۱۴ تلاش شده است تا این معضل بزرگ به پایان برسد و زمانی که اپلیکیشن یا اپلیکیشن‌هایی روش به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات خود را تغییر دهند، این موضوع هر ماه با ارسال نوتیفیکیشن به کاربر اطلاع داده می‌شود. این اقدام مثبت گوگل یکی از روش‌های مؤثر برای افزایش امنیت اندروید است. در تصویر زیر نمونه‌ای از نوتیفیکیشن مذکور را می‌بینید.

     

     

     

     

     

     

    همچنین زمانی که یک اپلیکیشن مجوز (پرمیشن) به‌اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی را از شما می‌خواهد، سیستم‌عامل با یک دکمه حاوی پیام «this app stated it may share location data with third parties» (ممکن است این اپلیکیشن اطلاعات موقعیت مکانی شما را با اشخاص ثالث به اشتراک بگذارد) به شما در مورد احتمال به‌اشتراک‌گذاری اطلاعاتتان با اشخاص ثالث هشدار می‌دهد. کاربر می‌تواند با لمس این دکمه، اطلاعات بیشتر در رابطه با این موضوع را مشاهده کند.

    نوتیفیکیشن با فلاش دوربین

    اگر معمولاً متوجه نوتیفیکیشن‌ها نشده یا به‌دلیل بی‌توجهی متوجه برخی از نوتیفیکیشن‌های مهم نمی‌شوید، می‌توانید قابلیت فلش‌زدن فلش دوربین و نمایشگر در هنگام دریافت نوتیفیکیشن را فعال کنید.

    همچنین اگر مدت طولانی با صدای بلند به موسیقی گوش دهید، اندروید با یک اپلیکیشن در مورد احتمال آسیب‌دیدن شنوایی به‌دلیل شنیدن طولانی‌مدت موسیقی با صدای بلند به شما هشدار می‌دهد. درصورت تمایل می‌توانید با لمس گزینه Lower volume صدای موسیقی را کم کنید.

     

     

     

    اپلیکیشن Health Connect

    این اپلیکیشن که جایگزین اپلیکیشن Google fit شده، به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات اپلیکیشن‌های سلامتی با گوشی و برعکس را امکان‌پذیر کرده است. طبق گفته گوگل، این اپلیکیشن در اندروید ۱۴ بخشی از سیستم‌عامل شده و آپدیت‌های خود را از سیستم آپدیت‌های گوگل پلی بدون نیاز به دانلود جداگانه دریافت خواهد کرد.

     

     

     

     

     

     

    امکان استفاده از دو نسخه از یک برنامه (Dual Apps)

    ویژگی بعدی هم ویژگی کاربردی هست که قبلا توی گوشی‌های شیائومی خیلی استفاده میشد، یعنی به صورت غیر رسمی خود شیائومی به اندروید های نسخه های قبلی این ویژگی رو اضافه کرده بود. اما اینجا میتونیم ببنیم که خود اندروید اومده و به صورت رسمی اضافه کرده. چه ویژگی رو؟ این قابلیت رو که شما بتونید از یه برنامه دوتا داشته باشید و اگر توی یه اپ دوتا اشتراک داشته باشید الان دیگه به صورت رسمی میتونید دوتا فضا برای هر اپ داشته باشید و اشتراک های مختلفتون رو توش بالا بیارید.

    قابلیت تماس اضطراری ماهواره ای

    اما ویژگی بعدی که به اندروید ۱۴ اضافه شده ارتباط ماهواره ای که توی رونمایی از آیفون ۱۴ دیدم که میتونستید توی یه سری از مناطقی که دور افتاده است و آنتن ندارید، به صورت ماهواره ای یه ارتباطی برقرار کنید ولی خیلی کم و محدود کم بگید که من اینجام یا به مشکل خوردم لطفا بیاید کمکم. خیلی کوتاه میتونستید ارتباط ماهواره ای رو برقرار کنید. توی اندروید ۱۴ این ارتباط ماهواره ای به صورت رسمی اضافه شده و شما احتمالا به صورت رسمی میتونید ارتباط ماهواره ای رو داشته باشید، اینم بگم نه واسه اینکه کلا وصل بشید به ماهواره! واسه اینکه اگر تو یه جایی که آنتن و اینترنت نبود گیر کرده بودید، یه دوتا تیک بزنید و یه پیام بفرستید که من اینجام لطفا بیاید به کمکم و دیگه تموم. این ارتباط ماهواره ای به صورت رسمی توی اندروید ۱۴ ساپورت میشه.

    چه گوشی هایی اندروید ۱۴ رو دریافت میکنن؟

    یه نکته ای رو بهتون بگم که اندروید ۱۴ الان نسخه بتاش عرضه شده و میتونید نصب کنید ولی پیشنهاد و توصیه نمی کنم و بهتره منتظر باشید که به صورت رسمی برای گوشیتون عرضه بشه. حالا بریم سراغ اینکه چه گوشی ها و مدل هایی میتونن اندروید ۱۴ رو بگیرن. با مراجعه به این سایت می‌تونید تمام گوشی هایی که اندروید ۱۴ رو میگیرن ببینید، یه چندتایی از این گوشی هایی که اندروید ۱۴ رو دریافت میکنن از برندهای سامسونگ و شیائومی بهتون میگم.

    گوشی های پیکسل از پیکسل 4a به بعد میتونن اندروید ۱۴ رو دریافت کنن. گوشی های پرچمدار سامسونگ از S23 Ultra تا s20 fe میتونن اندروید ۱۴ رو بگیرن. گوشی های z Fold 3,4 و Z Flip 3,4 این اندروید رو دریافت میکنن. گوشی های میان رده از a04e به بالا میتونن این اندروید رو بگیرن، مثل a13 a14 a23. یه سری از گوشی های سری M هم براشون این آپدیت عرضه میشه.

     

     

     

     

    لیست گوشی های سامسونگ که اندروید 14 را دریافت می کنند.

    اما بریم سراغ شیائومی، شیائومی یه مقداری سخت تره و اذیت میکنه اینقدر که مدل های مختلف داره و آدم رو گیج میکنه. توی این عکس میتونید از مدل های شیائومی که این آپدیت رو دریافت میکنن مطلع بشید.

     

     

     

     

    لیست گوشی های شیائومی که آپدیت اندروید 14 را دریافت می کنند.

     

    این آپدیت خیلی چیز عجیب و غریبی نیست که بگید الان اگر گوشی من آپدیت نمیگیره، دیگه خداحافظ! اگر گوشیتون اندروید ۱۳ رو میگیره کار در اومده براتون ولی اگر از یه جایی به بعد دیگه اندروید ۱۳ رو ندارید و گوشیتون اندروید ۱۲ آخرین اندرویدی هست که گرفته پیشنهاد من اینه که دیگه الان وقت عوض کردن گوشیتونه و میتونید برید سراغ گوشی هایی که میتونن اندروید رو تا سه چهار نسل دیگه هم بگیرن. نکته دیگه ای نیست امیدوارم که کمپانی ها یه هیجانی ایجاد کنن توی آپدیت هاشون و امیدوارم که این پست به دردتون خورده باشه. یه مورد دیگه همین الان تو کامنت ها بنویسید گوشیتون چیه و نسخه اندرویدی که دارید چیه؟ کلا اندروید یه چلنجی داره، اونم اینه که آپدیتش خیلی کمه از بس که مدل های مختلف داره ولی مثلا آیفون ios جدیدش که میاد ۷۰ ۸۰ درصد بهش کوچ میکنن اما اندروید اینجوری نیست. دمتون گرم مرسی از همراهیتون!

     

     

    ارسال نظر