پرفروش ترین های پویا همراه
دسته بندی ها
    Filters
    Preferences
    جستجو

    معنای واقعی متاورس چیست...؟

    معنای واقعی متاورس چیست...؟

    معنای واقعی متاورس چیست...؟

    (متاورس از قبل وارد شده است)

     

    وقتی پسر کتی هاکل می خواست برای نهمین سالگرد تولدش جشنی برگزار کند، برای دوستانش یا تزئینات مضمونی درخواستی نکرد. در عوض، او پرسید که آیا آنها می توانند جشن را در Roblox برگزار کنند. در پلتفرم دیجیتال، که به کاربران اجازه می‌دهد بازی‌ها و بازی‌های زیادی را بسازند، پسر هاکل و دوستانش به عنوان آواتار مجازی خود در این مهمانی شرکت می‌کنند.

    هاکل می‌گوید: « پسرم و دوستانش باهم  بودند و بازی کردند وبازی خای مختلفی را انجام میدادند. « این بازی در فضای مجازی اتفاق می افتد و بسیار واقعی میباشد این بازی برای پسرم بسیار جذاب بود »

    Roblox ممکن است برای بسیاری از افراد بالای 25 سال ناشناخته باشد، اما پلتفرم 13 ساله در حال رونق است. که در اکثر پلتفرم‌های دسکتاپ و موبایل موجود است، به طور همزمان مکانی برای بازی‌های رایگان، یک موتور ایجاد است که به کاربران اجازه می‌دهد فعالیت‌های جدید خود را تولید کنند، و بازاری برای فروش آن تجربیات، و همچنین محصولات جانبی مانند لباس‌هایی برای یک آواتار شخصی‌شده.

     

     "متاورس " بخشی از زندگی همه ما میشود.

     

    یک دنیای مجازی متمرکز که همه ی ما به سمت آن میرویم . و همچنین یک مکان یا یک دنیایی فیزیکی (متاورس مورد علافه تمام کسانی که علاقه مند به فناوری هستند است)

    متاورس، امسال به چشم‌انداز اصلی تبدیل شده است، همانطور که با تصمیم فیس‌بوک در اکتبر برای تغییر نام تجاری به عنوان متا مشخص شد.

    میلیون‌ها نفر در روز ساعت‌ها را در فضاهای اجتماعی مجازی مانند Roblox و Fortnite سپری می‌کنند.

     

    علاقه به مالکیت صرفاً دیجیتال و فناوری که طرفداران آن معتقدند می‌تواند امنیت تجربیات مجازی مداوم را تضمین کند  به‌طور چشمگیری افزایش یافته است و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) و ارزهای دیجیتال سرفصل خبرها هستند.

     پلتفرم‌های بهره وری مجازی نیز در حال رشد هستند، فیسبوک و مایکروسافت راه‌های جدیدی را برای همکاری آنلاین اعلام کردند. به گفته تحلیلگران، نایک حتی در حال آماده شدن برای فروش کفش های کتانی مجازی است. دفاتر ترکیبی، آموزش مبتنی بر ویدئو و اجتماعات اجتماعی آنلاین تنها تعدادی از روش‌هایی هستند که در آن بخش بیشتری از زندگی ما  چه خوب و چه بد  در فضاهای دیجیتال سپری می‌شود.

     

    افرادی مانند هاکل از سال ها قبل  به سمت  متا ( واقعیت مجازی) حرکت کرده اند.

     

    بعد از اینکه در اواخر دهه 2000 با VR آشنا شد، هاکل می گوید که "به شدت به آن توجه کرده است". او حرفه رسانه ای خود را به سمت کارهای واقعیت مجازی سینمایی تغییر داد و سپس به کار با سازندگان هدست رفت و در نهایت به عنوان "مبلغ VR" برای هدست HTC Vive خدمت کرد. امروز او می گوید که او را به عنوان "مادرخوانده متاورژن" می شناسند.

    برای بسیاری از افراد جوان‌تر، مانند پسرش، چنین محوری حتی ضروری نیست: آنها با این انتظار بزرگ می‌شوند که بخش بزرگی از آینده‌شان در متاورژن وجود داشته باشد. ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که بقیه ما هم سوار شویم  چه بخواهیم چه نخواهیم.

     

    متاورس ...؟

    کلمه متاورس اغلب در رمان دیستوپیک و سایبرپانک نیل استفنسون در سال 1992، تصادف برفی، ردیابی می شود و بسیاری الهامات جدیدتری را در مجموعه تجربیات خیره کننده در قلب رمان «بازیکن یک آماده» اثر ارنست کلاین در سال 2011 می بینند. با این حال، متاورژن با موضوعات علمی تخیلی فاصله زیادی دارد. حتی جدید هم نیست.

     

    جوامع آنلاین حداقل از اواسط دهه 1980 وجود داشته اند و در دهه 1990 با چت روم ها، پیام رسان فوری AOL و اولین سایت های رسانه های اجتماعی رشد کردند. بازی World of Warcraft در اوایل دهه 2000 به یک صحنه اجتماعی دائمی برای میلیون‌ها نفر تبدیل شد و جوامع در داخل و اطراف بازی‌ها به رشد خود ادامه دادند. امروزه، ورود به Fortnite، پیوستن به چت با دوستان از طریق یک پلتفرم کنسول و شروع به بازی با آنها، مخصوصاً برای نسل‌های جوان‌تر، مانند بسیاری از تعاملات فیزیکی دیگر، یک تجربه اجتماعی است.

     

    چه در واقعیت مجازی (VR)، چه در واقعیت افزوده (AR) یا صرفاً روی یک صفحه، وعده متاورس این است که امکان همپوشانی بیشتر زندگی دیجیتالی و فیزیکی ما در ثروت، اجتماعی شدن، بهره ‌وری، خرید و سرگرمی را فراهم کند. این دو دنیا قبلاً در هم تنیده شده‌اند و نیازی به هدست نیست: به برنامه Uber فکر کنید که از طریق داده‌های موقعیت مکانی به شما می‌گوید ماشین چقدر دور است. به این فکر کنید که چگونه نتفلیکس آنچه را که قبلا تماشا کرده‌اید اندازه‌گیری می‌کند تا پیشنهاد بدهد. به این فکر کنید که چگونه اسکنر LiDAR در آیفون های جدیدتر می تواند از محیط اطراف شما اسکن سه بعدی بگیرد. در هسته خود، متاورس (که برای بسیاری با نام "web3" نیز شناخته می شود) تکامل اینترنت فعلی ما است.

     جان ریکسیتیلو، مدیر عامل Unity، سازنده یک ویدیو می گوید: «شما 10 سال آینده عینک خود را به چشم می زنید، اما آنها فقط یک عینک آفتابی هستند که اتفاقاً می توانند شما را وارد تجربه متاورس کنند. موتور بازی که به طور فزاینده ای برای توسعه تجربیات همه جانبه در سایر پلتفرم ها استفاده می شود. "شما در حال قدم زدن در کنار یک رستوران هستید، به آن نگاه می کنید، منو ظاهر می شود. آنچه دوستان شما در مورد آن گفته اند ظاهر می شود."

     

     "متاورس یعنی دنیای  مجازی را زندگی کردن"

     

    برای Riccitiello، هیجان‌انگیزترین بخش متاورس،  به این معناست که ما در انجا زندگی میکنیم و میتوانیم در آنجا هر چیزی را حس کنیم و با افرادی دوست شویم  و ...

    او استدلال می کند که این ایده که ممکن است بتوانیم «احساس کنیم با هم هستیم در حالی که نیستیم»، احتمالاً می تواند کسی را به ایجاد شرکتی همتراز با فیس بوک و اپل سوق دهد.

     

    بانک ها و سرمایه گذاران توجه دارند.

    جان ایگان، مدیرعامل L'Atelier BNP Paribas و یک تحلیلگر سرمایه گذاری با تمرکز بر فناوری های نوظهور، می گوید: «به وضوح نوعی تمایل برای حرکت در این جهت وجود دارد. این مفهوم فراجهانی به ما این فرصت را می دهد که هر جهانی را که تا به حال تصور کرده ایم ایجاد کنیم و زندگی کنیم.

     

    فراتر از یک شبکه اجتماعی

    پسر هکل در یک سال گذشته در جشن تولد در Roblox تنها نبود. خالق 16 ساله بازی Roblox Math Obby با نام کاربری 0bid0 برای خود مهمانی ترتیب داد که نه تنها دوستان مدرسه و توییتر، بلکه از طرفداران این بازی را نیز دعوت کرد. او به تایم می‌گوید: «به‌دلیل همه‌گیری ، نتوانستم در زندگی واقعی برنامه‌ریزی کنم، بنابراین از فرصت ساختن یک مکان خنک برای میزبانی رویداد مجازی استفاده کردم.

     

    بچه‌ها تنها کسانی نیستند که به سراغ متاورس شکن‌ها می‌روند. پل تاملینسون، 41 ساله، سال‌ها از راه دور کار می‌کند و با خانواده‌اش در روستایی مین زندگی می‌کند و نرم‌افزار پردازش مالیاتی و مالی را برای شرکتی که با دولت‌های شهری و ایالتی کار می‌کند، مدیریت می‌کند. او می‌گوید: «هیچ چیز جذابی» در این شغل وجود ندارد، اما نیاز با توجه به حجم زیادی از داده‌ها در آن واحد دارد.

    تاملینسون همیشه به واقعیت مجازی علاقه داشت، اما تا زمانی که هدست Oculus Quest را امتحان کرد و با یک اپلیکیشن بهره‌وری به نام Immersed آشنا شد، پاسخ معمای کاری خود را پیدا کرد. غوطه ور شده با رایانه شما جفت می شود و در هدست، فضای کاری ایجاد می کند که به شما امکان می دهد چندین صفحه مجازی را که می توانید به هر شکلی که انتخاب می کنید ترتیب یا اندازه کنید.

    او می‌گوید: «در عرض یک هفته، مانیتورها را از روی میزم برداشتم. "این فقط زندگی من را خیلی بهتر کرد.

    اکنون بیش از دو سال است که او تقریباً به طور انحصاری از واقعیت مجازی برای هفته های کاری 40 تا 50 ساعته خود استفاده می کند: "مگر اینکه این یک جلسه مهم تجاری باشد، من معمولا هدست را بر نمی دارم.

     

    دفتر پل تاملینسون در دنیای فیزیکی چگونه است:

     

     داخل ایستگاه کار مجازی پل تاملینسون :

      

    Immersed VR تاکنون میلیون ها دلار سرمایه گذاری به دست آورده است و با فیس بوک، مایکروسافت و سامسونگ در نقش های مختلف شریک شده است. و برای شرکت‌هایی که هدست‌ها را توسعه می‌دهند، تکان دادن کار COVID-19 فرصتی را فراهم می‌کند تا درست همانطور که رنجی بیجوی، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت Immersed VR پیشنهاد می‌کند، انجام دهند، و این موضوع را نشان می‌دهد که VR کمتر یک چیز جدید است و بیشتر یک ابزار با کیفیت زندگی است.

     

    تعداد کمی از شرکت ها بیشتر از فیس بوک، اکنون متا، خواهان این تغییر روایت هستند. شبکه اجتماعی که مالک برند VR Oculus است، با اجتناب از افشای اطلاعات مخرب، منحرف کردن درخواست‌های بین‌المللی برای اقدام ضدتراست و کنار گذاشتن تلاش‌های متوقف‌شده خود برای راه‌اندازی یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز، به آینده‌ای که قول ارائه آن را می‌دهد متمایل شده است. در اواخر تابستان، فیس بوک Horizons Workrooms را (از طریق استفاده از Oculus Quest) به عنوان جایگزینی برای جلسات Zoom که برای بسیاری از کارگران از راه دور عادی شده است، معرفی کرد. (فیس بوک درخواست های متعدد برای ارائه نظر در مورد این داستان را رد کرد.)

     

    در حال حاضر، گذراندن هر بخشی از یک روز کاری در دنیای متاورس هنوز برای بیشتر نیروی کار جهانی رویایی دور از دسترس به نظر می رسد. تاملینسون این را تشخیص می دهد. همکارانش مدتی طول کشید تا خود را با این واقعیت وفق دهند که او معمولاً در جلسات ویدیویی گروهی به‌عنوان یک آواتار ظاهر می‌شود و خانواده‌اش «به اندازه او شیفته» نیستند. با این حال، او خود را «پیشگام» آینده می بیند و در این نقش راحت است.

    او می‌گوید: «من فردی پرت هستم و این چیز خوبی است که ما افراد دورافتاده‌ای داریم که به راحتی خسته نمی‌شوند. «من در مورد بستن جعبه ها به مدت هشت ساعت در روز هیچ حرفی ندارم. از عهده اش بر می آیم.

      

    پول واقعی در متاورس:

    نوع جدیدی از کار در خانه تنها بخشی از چیزی است که متاورس می‌تواند به افراد برای کسب درآمد کمک کند. نمونه موردی: کری تاتسو، کارآفرین متاورس، 48 ساله. او بیش از 15 سال زندگی خود را صرف طراحی، بازاریابی و فروش آواتارها، حیوانات خانگی و لوازم جانبی برای شهروندان Second Life کرده است. کاربران می‌توانند زمین بخرند و پول واقعی را برای لباس‌های شخصی‌سازی شده در جهان خرج کنند. (اگر فکر می کنید که به نظر می رسد بسیار شبیه به متاورسی است که در حال حاضر توسط فناوری های بزرگ تبلیغ می شود، درست می گویید.) تاتسو در یک لحظه نارضایتی از شغل بازاریابی خود به آن ملحق شد. از آنجایی که او گربه ها را دوست دارد، برای آواتار خود حیوان خانگی خرید. این تصمیم کار او را آغاز کرد.

     

    تاتسو می‌گوید: «فکر کردم، خوبه ، میدونی، فکر می‌کنم  که می‌توانم گربه بهتری بسازم».

     

    طولی نکشید که او و همسر سابقش فروشگاهی به نام Zooby راه اندازی کردند و به اندازه کافی درآمد کسب کردند تا شغل فیزیکی خود را رها کند و تمام وقت روی ساخت حیوانات خانگی و لوازم جانبی Second Life تمرکز کند. او به سرعت متوجه نحوه برقراری ارتباط واقعی بازیکنان با آن حیوانات مجازی شد. او می‌گوید: «یک تغییر پارادایم در نگاه من به این موضوع وجود داشت. «این مثل پیوستن به یک بازی ویدیویی و رقابت بر روی چیزی شبیه به تیراندازی اول شخص نبود. این یک وابستگی بسیار عاطفی به چیزی بود که فیزیکی نبود.»

    آواتار Zooby Second Life توسط کری تاتسو:

      

    با Roblox، این نوع شلوغی همیشه بخشی از بازی بوده است.

    Roblox می‌گوید: «می‌توانید آینده‌ای را تصور کنید که در آن می‌توانم به فروشگاه کلاه [مجازی] بروم، و من تجربه‌ای بی‌نظیر برای سفارشی کردن کلاه خود دارم، و اکنون می‌توانم آن کلاه را به افراد دیگر در متاورس بفروشم». مدیر تولید مانوئل برونشتاین می گوید. ما شروع به کسب درآمد از این آثار را برای مردم بسیار آسان کردیم.

    بسیاری از کسانی که از این پتانسیل استفاده می کنند، کاربران جوان هستند. به عنوان مثال، جاش اوکونولا یک هنرمند دیجیتال 17 ساله از نیجریه است که در حال حاضر در لندن تحصیل می کند و از سال 2014 بازی Roblox را آغاز کرده است. استعداد هنری خود را بر روی پلت فرم. در سال 2018، او اولین چک دستمزد Roblox خود را به مبلغ 7 دلار دریافت کرد، اگرچه می‌گوید والدینش باور نمی‌کردند که این چک واقعی باشد، زیرا او نمی‌توانست آن را از PayPal برداشت کند، فقط می‌توانست آن را برای کالاهای دیجیتال خرج کند.

     

    با بازی های مبتنی بر بلاک چین، بازیکنان می توانند زمانی را که صرف می کنند به ارز دیجیتال تبدیل کنند. در بازی محبوب Axie Infinity، بازیکنان موجوداتی شبیه به پوکمون را خریداری، آموزش می‌دهند و پرورش می‌دهند که خودشان NFT هستند و هر کدام به صورت جداگانه در بلاک چین اتریوم ثبت شده‌اند. یک بازار فعال به بازیکنان این امکان را می دهد که موجودات را برای ارزهای دیجیتال بفروشند. Axie Infinity در طول همه‌گیری محبوبیت بین‌المللی زیادی داشته است. فیلیپین به ویژه شاهد رشد زیادی بوده است و بازیکنان در هر سنی از این بازی برای کسب درآمد استفاده می کنند. قبل از اینکه بتوانید بازی را انجام دهید، باید سه مورد از این "Axies" را داشته باشید، و در حال حاضر موجودات کم قیمت موجود در بازار بیش از 100 دلار هستند

    این فرصت‌های صرفاً دیجیتالی برای امرار معاش، الهام‌بخش نسل جوان است تا باور کنند که متاورس مکانی برای به دست آوردن ثروت آنهاست.

    اوکونولا درباره هنر Roblox خود می گوید: «در نهایت توانستم 1000 دلار از پلتفرم پول نقد کنم. پدر و مادر من در شوک بودند، زیرا بسیار نادر بود که ببینم یک نوجوان 16 ساله از یک سرگرمی جانبی در مدت کوتاهی چنین چیزی بسازد.

     

    بررسی واقعیت

    اگر روزی امیدی برای کنار گذاشتن کودکان از نمایشگر وجود داشت، با این همه‌گیری از بین رفت. یک مطالعه آلمانی منتشر شده توسط DAK-Gesundheit نشان داد که استفاده از رسانه های اجتماعی و بازی های ویدیویی در سال 2020 نسبت به سال 2019 در میان کودکان 12 تا 17 ساله حداقل 60 درصد افزایش داشته است. اکنون نه فقط یک صفحه نمایش، بلکه یک دنیا را تصور کنید.

    تاتسو مادر دو فرزند است و علی رغم ایجاد یک حرفه موفق در فضاهای دیجیتال، اصرار دارد که فرزندانش تا حد امکان زمان خود را در دنیای واقعی بگذرانند.

    او می گوید: «برای انسان ها بسیار مهم است که در زندگی واقعی با انسان ها باشند. و بنابراین من فکر می‌کنم که وقتی بچه‌ها در این فضا بزرگ می‌شوند، باید راه‌هایی وجود داشته باشد که مردم درگیر شوند، به اینجا بروند یک گل را بو کنند، در یک مسیر قدم بزنند، با دوستت گفتگوی واقعی داشته باشند و یک توپ پرتاب کنند. منظورم این است که حتی اگر شما می توانید آن را شبیه سازی کنید، شبیه سازی یکسان نیست. و بنابراین من از برخی جهات برای فرزندانم احساس بدی دارم."

     

    اگر متاورس اساساً توسعه‌ای از اینترنت است که در حال حاضر داریم، فقط باید به مشکلات بی‌شماری فکر کرد که هنوز باید در وجود آنلاین خود حل کنیم.هک، گربه‌ماهی، آزار و اذیت، سخنان نفرت‌انگیز - تا ببینیم آینده ای که در متاورس داریم چقدر خطرناک است.

    شرکت مشاوره گلوبال دیتا به نگرانی‌هایی اشاره می‌کند که چگونه دولت‌ها، به‌ویژه ایالات متحده، در رویکرد خود نسبت به نگرانی‌های امنیت سایبری مانند افزایش اطلاعات نادرست مبتنی بر هوش مصنوعی، از جمله ویدئوهایی که به عنوان دیپ‌ فیک شناخته می‌شوند، کند عمل کرده‌اند.

     

    متیو بال، نویسنده کتاب آتی The Metaverse: And How می‌گوید: «این مهم است که بدانیم پنج مشکل واقعاً مهم وجود دارد که هنوز در اینترنت تلفن همراه حل نکرده‌ایم: حقوق داده، امنیت داده، افراط‌گرایی، اطلاعات نادرست و قدرت پلت فرم. همه چیز را متحول خواهد کرد. «اگر فرض اساسی متاورس این باشد که ما بیشتر از زمان، کار، اوقات فراغت، ثروت، وجود خود را در دنیای مجازی صرف کنیم، بنا به تعریف، هر یک از این پنج مشکل تشدید می‌شود. حجم داده‌های جمع‌آوری‌شده و اهمیت آن داده‌ها افزایش می‌یابد، یا خطرات از دست رفتن داده‌ها تشدید می‌شود.»

     

     

    شاید دلیلی وجود داشته باشد که بسیاری از سنگ‌های محک تخیلی برای یک متاورس، از جمله Ready Player One و Snow Crash، در دیستوپیاهای وحشتناک اتفاق می‌افتند.

    تد چیانگ، نویسنده علمی تخیلی، که بر اساس اثرش فیلم ورود در سال 2016 ساخته شده است، می گوید: "هیچ راهی وجود ندارد که متاورس به چیزهایی مانند نابرابری درآمد، یا بیابان های غذایی، افرادی که نمی توانند مواد غذایی بخرند، نابرابری ها و دسترسی به مراقبت های بهداشتی کمک کند." . "هیچ یک از آن چیزها چیزهایی نیستند که بتوانید از طریق متاورس ارائه دهید."

     

    چشم انداز

    طرفداران واقعی التماس می کنند که متفاوت باشند. آنها بر این باورند که متاورس فوایدی برای همه دارد، که می‌تواند دسترسی، فرصت، شبکه‌های اجتماعی و سلامت روان را گسترش دهد - اگرچه حتی آنها باید بپذیرند که بسیاری از خوبی‌هایی که متاورس می‌تواند انجام دهد هنوز حدس و گمان است و به تلاقی بین رویدادها، از استقرار سخت افزار تا توسعه زیرساخت داده، در جدول زمانی بسیار مبهم.

    طرفدارانی مانند تاتسو استدلال می کنند که آنچه مطمئنا وجود دارد، پتانسیل پیش از این درک شده برای متاورژن برای افزایش همدلی و القای مهربانی است.

     

     

    «من فکر می‌کنم وقتی در فضای مجازی هستید، معمولاً کوچک‌تر هستند، معمولاً صمیمی‌تر هستند. و من فکر می‌کنم وقتی به این دنیا می‌رویم، جایی که شما واقعاً آواتار خود را شخصی‌سازی می‌کنید، رابطه صمیمانه‌تری با افرادی که آنلاین دارید ایجاد می‌کنید." «اگرچه پشت یک صفحه نمایش یا پشت هدست هستید، باز هم کسی را می بینید.»

     

     

    چند سال پیش، یک ویدیوی سورئال یوتیوب راه خود را در اینترنت پیدا کرد. در میانه یک جلسه استاندارد VRCchat، که خود گودالی از درگیری آواتارها و چت صوتی دیوانه کننده است، ظاهراً کاربری که لباس ردیابی تمام بدن به تن داشت دچار تشنج شد. این اپیزود نه تنها بر فاصله واقعی بین افراد در فضاهای مجازی تاکید کرد، بلکه بر نگرانی فردی که در پشت آواتار روبات قرمز قرار داشت نیز تاکید کرد.

     

     

    برای هاکل ، آن آینده بهتر خواهد بود، تا حدی به لطف متاورس.

    هاکل می گوید: «وقتی به معماران اینترنت نگاه می کنم، همه آنها مرد بودند. "از آنجایی که یک زن لاتینی هستم که خیلی علنی در آنجا حضور دارد، من افراد بیشتری مثل خودم می خواهم. ما باید افرادی مانند من را در این نقش‌های روبه‌روی عمومی ببینیم، زیرا شما می‌توانید افراد بیشتری را تشویق کنید تا به آن‌ها بپیوندند و بگویند: «هی، من به این دنیای فراواژه خوش آمدم. من می توانم بسازم.»

    برای کسانی که زندگی‌شان تا حدی در ماورای جهان سپری می‌شود – علی‌رغم مشکلات و خطرات آن – این ساختمان آغاز شده است.

     

    شرکت پویا همراه سعی کرد در این مقاله  متاورس ... را به شما معرفی کند.

    امیدوارم که مطالب مفیدی در اختیار شما قرار داده باشیم .

     

     

     

    نظرات
    1400/11/22 17:07
    مشاوره جالبه
    1400/11/22 17:07
    مشاوره جالبه
    1400/11/22 17:07
    مشاوره جالبه
    1400/11/22 17:07
    مشاوره جالبه
    1400/11/22 17:07
    مشاوره جالبه
    1400/11/22 17:08
    متاورس بسیار خوب و جالبه
    1400/11/22 17:08
    متاورس بسیار خوب و جالبه
    1400/11/22 17:08
    متاورس بسیار خوب و جالبه
    1400/11/22 17:08
    متاورس بسیار خوب و جالبه
    1400/11/22 17:08
    متاورس بسیار خوب و جالبه
    1400/11/22 17:11
    بسیار جالب
    1400/11/22 17:11
    بسیار جالب
    1400/11/22 17:11
    چقدر خوب و عالی
    1400/11/22 17:11
    چقدر خوب و عالی
    1400/11/22 17:11
    چقدر خوب و عالی
    1400/11/22 17:11
    چقدر خوب و عالی
    1400/11/22 17:13
    بسیار باحال
    1400/11/23 16:52
    چقدر خوب و عالی
    1400/11/23 16:52
    بسیار جالب
    1400/11/23 16:53
    عالی
    1400/11/23 16:54
    بسیار خوب و عالی
    1400/11/23 16:54
    مشاور عالی
    1400/11/23 16:55
    متاورس عالیو جالب
    1400/11/23 16:55
    بسیار خوب
    1400/11/23 16:56
    متاورس عالیو جالب
    1400/11/23 16:56
    بسیار جالب
    1400/11/23 16:57
    عالی
    1400/11/23 17:53
    عالیه
    1400/11/23 17:53
    خیلی خوب
    1400/11/23 17:53
    خفن
    1400/11/23 17:54
    لایک دارین
    1400/11/23 17:54
    عشقا
    1400/11/24 07:05
    خفن
    1400/11/24 07:05
    پویا همراه
    1400/11/24 14:37
    بسیار جالب
    1400/11/24 14:38
    کاربردی و جذاب
    1400/11/24 15:10
    متاروس بخشی از زندگی ما میشود
    1400/11/24 15:10
    بسیار جالب بود و این بروز و پیشرفته شدن گوشی و بازهای مجازی رانشان میدهد
    1401/05/24 06:58
    بسیار خوب
    ارسال نظر